Studiofotografering – en ny spännande erfarenhet för mig

Praktisk tillämpning
Nu är det i december 2012 och jag använder min studioutrustning med mycket ojämna intervall. Detta beroende på att jag inte har någonstans att ha utrustningen uppställd kontinuerligt, men det kommer då byggande av ett garage med loft är på gång.

Barn i grupp (bild 10 & 11) (pausbild 9)
Fick en förfrågan om att ta ett ”kusinfoto” som skall användas som julklapp till äldre släktingar, och jag valde då att ta med utrustningen istället för att sätta upp den hemma.
Tänk er tre trötta barn, fyra trötta föräldrar en onsdag kväll för att försöka fotografera barnen efter bästa förmåga. Det var inte någon lätt uppgift då alla inklusive föräldrarna ville ha fotograferingen överstökad så fort det var möjligt, och barnen tyckte inte att det var speciellt intressant. Massor av foton blev knäppta men endast ett fåtal var användbara, då de små liven inte var speciellt intresserade av att vara med på bild. Nummer 8 ibland bilderna är taget under en paus av ett par kompisars lilla grabb Fabian, som var nyfiken på vad jag höll på med, krypandes på golvet med en kamera i handen.

Melker och Linnea (foto 1-3 & 4-6)
Som ni säkerligen lägger märke till är att Melker har ett kallare ljus, beroende på att tagningen av honom skedde med studioblixtarna, medan Linneas foton tog under en paus då hon och en kompis lånade studioutrustningen, för ett projekt de skulle ta fram. Jag smet emellan under pausen och knäppte några bilder, i ljuset av endast inställningslampan. Därför har Linneas bilder en rödare ton än Melkers. Det är endast en fråga om att justera färgtemperaturen, men i och med Linneas hårfärg går åt lätt rött, anser jag det passar med en rödare färgtemperaturen.

Ellie och Emilie (7 & 8)
Senaste bilden av Ellie och hennes storasyster Emilie, är däremot tagna med båda softboxarna monterade, vilket ger ett betydligt mjukare ljus. Det jag fortfarande funderar på är om inte ljuset från höger är väl hårt och ljust, om den blixten inte skulle varit inställd på ett eller två steg lägre än vad den var vid fototillfället?

Harry med arbetsnamnet ”Blixten” (12-16)
Ännu en familjemedlem har nu sett dagens ljus. Det blev en liten Harry, som är lika fotogenic som storebror är. Skall bli kul att få fortsätta fotografera dessa två ”pågar tillsammans,

Avslappning och naturligt

Just när man skall ta foton av människor du inte känner så väl, så gäller det att vara en aning psykolog, för du vill ju inte ta bilder av folk som känner sig obekväma och stela. Det gäller lika mycket som att ha en bra utrustning, att ha förmågan att få de du skall fotografera, känner sig avslappade och bekväma i den situation de befinner sig i för tillfället. Det räcker att gå till sig själv, hur kul tycker jag att det är att bli ställd framför kameran? Inte ett dugg, kan jag erkänna! Så som fotograf gäller det att sätta sig in i de som skall avbildas situation, och försöka lätta upp stämningen med ett dåligt skämt eller något annat som får dem att slappna av en liten stund. Så det är minst lika viktigt att du som fotograf är på ett bra humör, och avslappnad.

Formatens underbara värld
Nästa del som kan skapa en del bryderier, är vid efterbearbetningen av de tagna bilderna. Allting jag plåtar tar jag i RAW format, då jag vet om att det inte sker någon som helst bearbetning i kameran. Det gör det dock om jag skulle ta i exempelvis JPEG, då dels bilderna komprimeras hårt samt att viss fabriksinställd bearbetning sker, redan i kameran. Detta begränsar mitt efterarbete med bilderna, mest i negativ riktning tycker jag själv. Jag vill själv kunna bestämma hur den kreativa efterbearbetningen av mina tagna bilder skall se ut när de är färdigediterade, vilket jag kan när det är RAW.

Adobes lösning på alla olika format
Vid inläsning till datorn, kan man se att RAW bilderna är rejält stora men man kan undvika att bibehålla detta megabitslukande format, om man använder sig av Adobes bildbehandlingsprogram, som exempelvis Adobe Elements, eller det program som Adobe tagit fram just för fotografer, Lightroom.  I dessa program finns ännu ett format som heter DNG (Digital Negative). Så här skriver Adobe själva om sitt format DNG; ”Råfilsformaten blir allt vanligare inom digitalfotografin eftersom de ger yrkesfotografen bättre kreativ kontroll. Men kamerorna har många olika råformat för vilka specifikationerna inte är allmänt tillgängliga och detta medför att inte alla råfiler kan läsas av alla program. Specialformaten utgör en osäkerhetsfaktor vid långtidsarkivering och kan försvåra användning av dem i komplexa arbetsflöden. Lösningen på problemet är DNG-formatet, ett öppet arkiveringsformat för råfiler från digitalkameror. Genom att tillgodose behovet av en öppen standard för råfiler från olika kameramodeller kan DNG komma att bidra till att bildfilerna kan öppnas även i framtiden”.

Studioutrustning
För att backa lite i tiden så går vi tillbaka till december 2011, och jag har under senare år funderat på att försöka utveckla den typen av fotografering som jag inte ansett så där kul som att vistas ute i naturen.  Det jag menar är studiofotografering, vilket jag idag anser man har möjlighet att utveckla under den mörka årstiden, när nederbörden ändå öser ned utanför fönstren.

Halogenlampor + paraplyer
För ca. ett år sedan köpte jag en analog utrustning med några stativ, fasta studiolampor (Bosch halogen) med inställningsljus, två paraplyer samt stativ med hållare. Det var väl detta inköp som fick mig att börja fundera på att pröva på studiofotografering. Dock ville jag testa att använda ”riktiga” studioblixtar, då de studiolampor jag köpt avger rejält med värme och det blir riktigt varmt efter en stund, vilket inte är speciellt skönt för varken modell eller fotograf. Nja, inte riktigt vad jag ville ha, men det var billigt så ingen ekonomisk skada skedd.

Marknadskoll
Efter att ha kollat över marknaden noggrant så insåg jag att det var en oändlig djungel, som allt annat som har med fototeknik att göra. Det fanns alla typer av studioblixtar med softboxar och/eller paraplyer i alla storlekar och Ws-styrkor.  Priserna varierade mellan 1.900:- till 28.000:- för ett paket med olika innehåll för just studiofotografering.

Studiopaket
Jag hade bestämt mig för ett studiopaket med två stycken studioblixtar som inte får vara för svaga, vilket innebar en Ws-styrka inte under 300 Ws. Vidare skulle de kunna ställas ned minst till i alla fall 1/32 del av max styrkan för att erbjuda bästa möjliga flexibilitet, ur mitt perspektiv. Vidare bör de ha inbyggd fotocell för att kunna utlösas av huvudblixt eller en IR-sändare som kopplas till kameran, så att man slipper kablaget som alla snubblar på.Det skulle i paketet ingå softboxar, och inga små utan gärna c:a en meter eller mer, samt att de skulle vara formade i form av en oktogon. Detta för att ge ett snyggare blänk i modellens ögon (läst på nätet).

Cyberphoto.se
Efter att ha noga kollat av marknaden, så hittade jag på Cyberphoto ett bra paket med två Quantuum blixthuvuden (R+300 Digital), två stativ (Dörr) samt två stycken 120 cm softboxar octagon (Quantumm) samt en IR-sändare (Dörr), som mer än väl täckte mitt behov att starta upp med. Nu har jag ingen större lokal att ta mina studiobilder i, utan använder vårt allrum på övervåningen, som än så länge fungerar väl. Allt detta till det i mitt tycke facila priset av knappt 5.000:-. När man läser på nätet, just om Quantuum, som tydligen tillverkas i Polen, så får de mycket gott betyg i varenda test jag funnit. Så nu återstår det att se om de lever upp till sitt rykte, men jag har i alla fall sett en möjlighet till fortsatt utveckling inom fotograferingen.

Både 230V, batteripack och 12V från bilen
Fördelen är att de går att använda mobilt, då det finns uttag för batterikraft samt att dessa blixtar går att komplettera med ett kraftfullt batteripack. Inte billigt (men vad är det i denna fantastiska fotovärld) men har fått mycket goda recensioner. Till batteripacket ingår en smart väska, samt en specialkabel för att kunna ansluta direkt till bilens batteri.
Läs Alexander Viks recension. Recension från Kamera & Bild. Recensioner på Fotosidan.

Kaffebrus.com
Ett annat bra ställe på nätet om man är intresserad av studiofotografering, är den ”världsberömda” sajten Kaffebrus.com, som specialiserat sig på studioprylar och har riktigt bra priser på studiopaket för oss som vill lära oss att utveckla denna teknik, men inte till vilket pris som helst! Dock ville jag pröva på dessa octagon softboxar som fanns i paketet från Cyberphoto och tydligen ger ett snyggare ”blänk” i modellens ögon.

Funderingar efter att ha testat under ett antal kvällar
Efter att ha testat detta paket under några dagar, kan jag konstatera att stativen är något veka för de stora octagon softboxarna som kräver stabila stativ för att stå stadigt. Dock hade jag två Elinchrom belysningsstativ 102-264 cm av äldre modell, som jag köpt tidigare på en fotoloppis för 200:- för bägge, vilka jag använder istället. Här kan vi tala om stabila stativ, trots att de också är tillverkade av aluminium. Men de är av kraftigare aluminium och det är möjligt att vinkla ut benen betydligt mera bredbent än de stativ som följde med i paketet. Ett alternativ är att lägga någon tyngd på aluminiumstagen som håller ihop benen med mittpelaren, så räcker de Dörr stativ som levererades i paketet.

Laddtiden på blixtarna är inte på något sätt störande då de laddar upp på mindre än 0,5 sekund vid full effekt, och det tillhör ovanligheterna att jag behöver köra dem på full effekt. Jag kommer framöver att fylla på med erfarenheter, såväl dåliga som goda under denna adress, där jag kommer att skriva om just studiofotografering.

Litteratur i ämnet
Efter att prövat att använda dessa studioblixtar under två månader, så känner jag att det krävs mer kunskap än den jag har. Det blir gärna grått, grått och ibland överexponerat. Detta har gjort att jag börjat se mig om efter lämplig litteratur för att lära mig mera om studiofotografering. Fick höra av en kompis att min favoritförfattare Scott Kelby när det gäller fotograferingens ”ädla konst”, nu även gett ut en bok översatt till svenska, om studiofotografering. Dags att leta på nätet, och finner då en bok som på svenska heter ”Ljussätt, Plåta. Retuscha, steg för steg”. Den finns att köpa på en mängd olika webshopar, med priser från 261:- till 425:-, så det gäller ju att köpa där den är billigast.

Med boken i hand, måste jag säga att Scott Kelby har förmågan att förklara så att alla förstår (till och med jag, som aldrig läser en bruksanvisning som exempel), men också skapa bilder över hur han har placerat allting, och tydligt visar vilka värden han använder på studioblixtarna. Det ger en tydlig fingervisning, samt att han även visar i nästa steg hur man bör retuschera sina bilder för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. Kan varmt rekommendera denna bok, om du är intresserad att lära dig mera om hur du fotograferar i studio, retuscherar dina bilder samt uppställning och inställningar av studiobelysningen.

4 svar på Studiofotografering – en ny spännande erfarenhet för mig

  1. Lena Björndahl skriver:

    Lägg till en knapp så att man kan dela på Facebook också! 🙂

Välkommen att skriva en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.