Deutsche Bahn biltåg genom Europa (DB biltåg stängt för gott! Ny information 2016-12-07)

Entré till DB Autozug i Altona/Hamburg

Tydligen har DB Autozug stängt sina rutter genom Tyskland för gott, och detta ett helt år tidigare än tidigare utannonserat. Från och med våren 2017 så kan resor genom Tyskland med biltåg, istället bokas genom annat företag. Skall man resa från Hamburg-Lörrach så bokar du nu på adressen www.bahntouristikexpress.de. Senare i vår (maj 2017) kan man också välja att åka från Düsseldorf till Verona eller Livorno i Italien och detta bokas då på www.ee-autozug.com. Dock är det något oklart om man är tvingad att boka en t/r resa under en specifik tid gällande destinationerna i Italien. 2018 kommer man om planer går i lås också att köra rutten från Düsseldorf till Villach och Koper i Slovenien. Denna information är hämtad från www.motormannen.se

 

Här kan du läsa om våra resor med DB AutoZug genom Tyskland, som ett alternativ till att köra och övernatta i Tyskland. Varför vi har börjat åka med biltåg genom Europa, företrädesvis till norra Italien, är att vi har under trettio år bilat genom hela Europa på våra semestrar. Med de skenande bensinpriserna, ökade tempot på Autobahn och att vi vill njuta mera idag, har gjort att vi sökt alternativ till att köra hela vägen och funnit biltåget som ett vettigt alternativ. För med handen på hjärtat, har du kört genom Tyskland några gånger, hur kul är det på en skala?

Resan till Hamburg/Altona tar med färjan Rödby-Puttgarden ca. 4 timmar i lugn och maklig takt genom Danmark som är ett relativt tråkigt land att köra igenom. För oss som bor i södra Sverige och åker över Öresundsbron emellanåt, så har vi införskaffat sig en Brobizz, som nu även går att knyta till andra broförbindelser, färjor osv. i norra Europa.
Samarbetet mellan Öresundsbrokonsortiet och andra samarbetspartners utökas kontinuerligt.

Detta innebär att Scandlines som trafikerar Rödby-Puttgarden, har slutit avtal med Öresundsbrokonsortiet så att man kan nyttja Brobizzen även på färjorna. Under högsäsong är detta mycket bra då man ställer sig i VIP-kön, och på så sätt får företräde på färjorna, i och med att denna kö kör på färjan först.

En annan orsak att vi väljer Rödby-Puttgarden är att färjorna går dygnet runt och att överfarten inte tar mer än 40 minuter. Alldeles lagom för att äta något, handla lite och så är man framme i Puttgarden. Till Hamburg/Altona är det sedan ca. 150 km. vilket är alldeles förträffligt.

Hamburg – Alessandria, Italien
Hamburg – Lörrach, Södra Tyskland

Välkommen att skriva en kommentar