Segling på sydkusten

 

Tankar om båtköp
Jag som utflyttad bohuslänning och min fru Eva som är uppväxt både på Ost- och Västkusten, har naturligt under uppväxten vistats i båtar av de alla slag. Så för ett antal år sedan diskuterade vi om vi skulle köpa oss en segelbåt för att testa på seglarlivet igen. Sagt och gjort, men inte skulle vi köpa en jättedyr eller jättestor båt, utan som man säger, en lagom stor och en lagom dyr båt. Det fick bli en Tur 80 med långköl och autopilot, som vi fann till salu i Ystad och i ett relativt gott skick. Det där med autopilot eller en traditionell s.k “hacke-bräda” är viktigt här nere, för avstånden är långa och kurserna blir raka. Hemmahamn blev naturligt Smygehuk (bild 1), en liten fin hamn som kommunen lagt ner mycket jobb på att få i ordning, men mycket jobb kvar att utföra.

Planering A och O
Nu är det inte som i Bohuslän eller på ostkusten, där man kollar in sjökortet och kan lägga sig på svaj vid en lämplig holme eller ö, för natten. Här nere får du i god tid planera vart fören skall peka, för det är endast hamnar som gäller och lära sig att hålla minimum 1-2 nautiska mil utanför kusten. Varje år sker det en hel del grundstötningar mellan Falsterbo och Abbekås, på grund av att många tror att det går att gå längre in mot kusten än det är möjligt, så Sjöräddningen i Trelleborg har en del att stå i, för att hjälpa både seglare och motorbåtar av grunden vid exempelvis Stavstensudde, väster om Trelleborg.
Vart seglar man här nere på sydkusten då? Det är populärt att gå sydväst på, och över till de populära hamnarna på östsidan av Själland, Danmark.

Danska hamnar
Köge
(extern länk) tillhör en av dessa hamnar som du angör om du går rakt västerut från Smygehuk. Sommartid är det inte ovanligt att man ligger både som fjärde eller femte båt från kajen räknat, vilket skapar en del irritation på de båtar som ligger innanför, när alla utanpåliggande båtars besättningar skall gå iland för att äta, gå på toaletten och så vidare. På morgonen är det sju resor värre om man har för avsikt att sova längre än 07.00 på morgonen, då du kan ge dig den på att de båtar som ligger innanför skall lämna hamnen. Det innebär att kalabaliken är total när angöringstampar skall flyttas och förlängas, fendrar skall flyttas, grannar väckas och så vidare.Ingen hamn som jag vill rekommendera, för vi vill ju undvika stressen och kunna koppla av på semestern, eller hur? Strax söder om Köge finner du Faxe Ladeplads (extern länk) som är liten fin hamn, men det gäller att vara ute i god tid om du önskar få en tilläggsplats.

Halvön Mön
Däremot vill jag framhålla Mön (extern länk) med byn Klintholms (extern länk) inre hamn (bild 2-3), där man angör en välordnad brygga mitt bland sommarbostäder. På yttre pirarmen möts man av en mycket bestämd, men vänlig hamnkapten som anvisar plats. På schemat dagen därpå ingår självfallet ett besök på Möns Klint (extern länk)(bild5), och dit tar man lokalbussen. Mön som ö är fantastisk för den uppfattas som orörd, med en betagande natur och har man barn älskar de att gå på stranden vid Möns klint och se på alla stenar och kalkformationer. Man bör dock se upp, då kommunen valt att stänga av partier av klinten då ras har förekommit. Vill man bada när man är tillbaka från utflykten, finns det en bra sandstrand direkt väster om gästhamnen med långgrund botten, perfekt för barnen. Mön rekommenderas varmt, även för er som inte har båt för det är upplevelse att besöka denna fantastiska ö, som inte ligger speciellt långt från Sverige.

Är ni intresserade av segling med stora fartyg, har jag en länk till mitt besök på ostindiefararen Götheborg här

Nytt i augusti 2013; En raritet till salu: Albin Vega nr. 1 från 1965 

 

Välkommen att skriva en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.