Köra bil i Alperna

Köra i Alperna Att köra bil i Alperna är en aning annorlunda än att köra på exempelvis Autostrada, Autobahn eller liknande vägar, där hastigheterna är extremt höga. När man färdas på vägarna i Alperna skall man istället vara mycket rädd om sina bromsar då påfrestningen blir mycket hög om man sitter med foten på bromsen hela tiden, vilket är inte en alltför ovanlig syn. Därför bör man använda samma växel uppför som man sedan använder nedför. Ligger man alltså på tvåan uppför ett brant alppass, skall du använda tvåan på vägen ner för samma alppass, för att du inte skall slita ut bromsarna, eller få dem överhettade.Det är inte för inte som du kan finna långa avfartsträckor emellanåt, som visar skyltar med glödgade bromsar och i slutet av avfarten finns en gigantisk grushög. Denna grushög är tänkt att stoppa eller i alla fall sänka hastigheten på de fordon där bromsarna tagit slut på, och bromsverkan har blivit obefintlig. Kör du ned för en backe i Alperna med tolv graders lutning och du bromsar dig nedför denna backe, skall du vara glad om det finns något som tar emot i slutet av backen!

Köbildning Det är mycket möjligt att du skapar en stressande kö bakom dig, men bry dig inte, då det är deras problem om de vill köra slut på sina bromsar! Du har ju semester, och vill de köra om vid första lämpliga tillfälle, så låt dom göra det och det sker gärna med en vild signalering med signalhornet. Men vi som är på semester skall inte bry oss om bagateller då de antagligen kör från den ena byn till den andra, och de skall färdas några kilometer, medan vi skall färdas tretusen till fyratusen kilometer under några veckor. Så det spelar ingen roll hur många års vana du har av att köra i Alperna, du råkar alltid ut för dessa som skall köra om i de mest skymda kurvorna bara för att visa hur duktiga de är på att läsa av dolda kurvor………….

Tekniska problem Om bromsarna blir överhettade är inget du märker med en gång, så det kan leda till mindre trevliga överraskningar längre fram på semestern, då man kan tvingas byta både bromsbelägg och eventuellt bromsskivor då de kan bli skeva av överhettningen. Det är alltför vanligt att se de bilister som bromsar sig nedför Alperna, utan att använda sig av motorbromsen. Vid motorbromsning nedför ett pass kan det låta som om motorn rusar på allt för höga varv, men enligt tekniker spelar det ingen roll så länge bränsle inte tillförs.

Företräde i Alperna Vid körning i Alperna skall man alltid lämna företräde till trafik på väg uppåt, där det finns serpentinvägar och du inte ser mötande trafik på grund av alltför snäva kurvor. där det nästan känns som om man kör om sig själv emellanåt. Men att köra bil i Alperna uppmanar till aktiv körning, allrahelst där vägarna börjar bli smala och vägräckena allt färre. Man bör ha en viss respekt men aldrig känna rädsla för dessa typer av vägar.

Trångt om saligheten En tur vi gjorde i de italienska Alperna, innebar att vi skulle ta oss från en liten by till annan by och enligt navigatorn fanns det en liten byväg som gick mellan byarna. Vi gav oss iväg och det var inte mycket mera än en kostig, utan vägräcken och med stup på cirka 400 meter på passagerarsidan, vilket inte uppskattades av min fru. När vi hade kört cirka två kilometer kom vi till en kraftig kurva och döm av vår förvåning när vi möter en annan bil på väg upp till byn som vi lämnade för en stund sedan. Min fru påpekade att vi inte på några villkor kunde få plats på samma väg samtidigt, då hon menade att vi redan tog upp hela vägen. Jag pekade till den andra föraren att backa tillbaka till kurvan, för de brukar vara något bredare, vilket han också gjorde. Vi fällde in ytterbackspeglarna, och körde så nära vi kunde mot bergväggen, och den andra föraren med passagerare fällde också in sina backspeglar, samt körde sakta fram mot oss. Till saken hör att vi hade nu cirka två till tre centimeter kvar mellan bilens kaross och den mycket skrovliga bergväggen. Den andra föraren körde sakta så långt ut han kunde (vågade), och vi kunde se på tjejen på passagerarsidan hur rädd hon var, då hon tittade rakt utför stupet. Dock gick allting bra men det var inte många millimeter mellan bilarna, och jag gör inte så gärna om det igen.

Till sist gällande körning i Alperna
Det finns ingen roligare bilkörning än att köra i Alperna, men det förutsätter att du tycker aktiv bilkörning är roligt. Men du får aldrig vara rädd för att köra där, utan endast ha respekt för de enkla regler som det medför att köra i Alperna. Lycka till med din bilsemester i Europa, och glöm inte att även du som kör har semester!

Regler för livet: Min kloka farmor nämnde alltid ett gammalt ordspråk, när jag hade tagit mitt körkort; Tänk på det Lennart, det är bättre att bli omkörd och bortkommen, än att bli omkommen och bortkörd! Detta ordspråk har följt mig genom livet vid bilkörning, både hemmavid och i utlandet.

13 kommentarer till Köra bil i Alperna

  1. Oliver skriver:

    Hej, skulle behöva en detaljerad färdplan om du har detta?
    Mvh
    Oliver

    • lelleswede skriver:

      Hej Oliver!
      Jag förstår att du syftar på Alperna, och jag brukar vanligtvis ta med familjen till Livigno i italienska Alperna.
      Vi är ju en aning lata och bekväma, så nu för tiden kör vi över Öresundsbron för vidare färd mot färjorna Rödby-Puttgarden då de kör så gott som dygnet runt och överfarten går relativt snabbt.
      Från Puttgarden kör vi vidare till Hamburg/Altona, för att där köra på Deutche Bahns AutoZug. Biltåget lämnar Hamburg/Altona c:a kl. 22.00 och är framme på morgonen c:a 06.30 i Lörrach.
      Nu har vi c:a 330 km till Livigno. Från Lörrach tar vi sikte på Liechtenstein, för vidare färd mot Schauffhausen i Schweiz. Glöm inte att köpa Vignette i Schweiz, böterna är dryga om Vignetten inte finns på framrutan.
      Därefter kör vi mot Davos, Susch och Zernez i tur och ordning. Efter Zernez kör vi vidare mot Offenpass, och här skall snökedjorna finnas med i bilen. Vi har aldrig behövt använda dem, men de är obligatoriska enligt schweizisk lag.
      Det är säkert inte fel att ha dem med, för när det snöar så snöar det rejält. Efter nedfarten kommer man ned till tunneln in till Livigno “Munt la Schera”, och efter tunneln är det bara c:a 7 km kvar till byns centrum.
      Även om det endast är 330 km mellan orterna, så räkna med c:a 7-8 timmars resa, då det tar tid i Alperna. Ett bra alternativ när du väl är framme i Livigno, är att ställa bilen och istället nyttja de gratisbussar som går runt hela byn.
      Centrum på byn är numera avstängt för biltrafik och de parkeringar som finns tillgängliga är privata, och kostar också därefter.
      Trevlig resa!
      hälsar
      Lennart

  2. Oliver skriver:

    Hej, ja jag var kanske lite otydlig, ja det var ner till Livigno jag menade.
    Vi tänkte ta biltåget hem, sedan det var fullbokat på väg ner ( vecka 8 )
    Jag funderade mest på egentligen när jag kommer ner mot södra Tyskland, jag har förstått att jag det smidigaste är att ta tåget genom berget i närheten av Klosters, det var väl mest att komma dit smidigast jag tänkte på.
    Vi kör Rödby-Puttgarden och sedan vidare ner mot södra Tyskland.
    Mvh
    Oliver

  3. Oliver skriver:

    Hej och tack för ditt svar.
    Tanken var som sagt att köra till Livigno V.8, vi tänkte ta autozug hem sedan det var fullbokat på väg ner.
    Ville väl egentligen bara har bra tips på vilken väg jag ska köra ner, vi tar Rödby – Puttgarden hållet och sedan ner mot södra Tyskland.
    Om jag har förstått det rätt så kör vi mot Klosters, där vägen sedan går genom berget på tåg.
    Mvh
    Oliver

    • lelleswede skriver:

      Hej igen Oliver
      Jo det stämmer du kan spara en del tid på att ta tåget vid Klosters Selfranga genom det som heter Vereinatunnel till Sagliains, men räkna med att där är rejäla köer och kan ta sin tid innan ni kommer med tåget.
      Men har man semester så skall man ta det lugnt, så varför stressa? Vi har emellanåt valt att ta tåget igenom Vereinatunneln, men beroende på snömängd så har vi valt att köra runt. Förr var man tvingad att stå på för att hinna till Munt la Schera-tunneln som leder in till Livigno, då schweiziska tullen stängde gränsen kl. 20.00. Detta är dock ett minne blott, då tunneln nu under högsäsong är öppen dygnet runt. Så du har tänkt helt rätt, då tåget mellan Kloster Selfranga till Sagliains endast tar c:a 20 minuter, om du bortser från väntetiden för att komma med.

  4. Oliver skriver:

    Och nu upptäckte jag att mitt förra svar låg där också 🙂
    /Oliver

  5. Oliver skriver:

    Vad roligt att du skriver Restaurang Steinbock, vi ska faktiskt bo där……..
    Vilken färdväg skulle du rekommendera oss?

    • lelleswede skriver:

      Hej igen Oliver!
      Vad liten världen är, vi har lärt känna sonen Fabrizio på Steinbock som är en fantastisk konditor och en oerhört skicklig naturfotograf, genom en gemensam bekant i Livigno, Tony Massara som tyvärr avled förra året.
      Så vi har tillbringat många vinterkvällar hos Fabrizio och hans fantastiska mamma, med att äta deras fabulösa pizzor. Har ni hyrt något av de närliggande små husen eller skall ni bo på hotellet? Det är vilket som för det är mycket god standard på båda alternativen. Du får hälsa dem så gott från Eva och Lennart Andreasson. Akta dig bara för att äta för mycket av hans fantastiskt goda bakelser, framför allt till en doppio Espresso med en god grappa Barrique till.
      Gällande färdväg så har vi ju gått igenom det mesta, genom Europa men när ni kommer till Livigno kör förbi centrum på er högra sida, och så kommer ni till korset med trafikljus. Fortsätt rakt fram på Via Isola ungefär 300 meter och sväng höger in på Via Piceir. Nu skall ni komma till Via Rin och där svänga vänster, och c:a 200 meter upp för backen ligger Hotel Steinbock på vänster sida. Fråga efter garage eller parkeringsplats då det är oerhört snålt med parkering. Ta också gärna bussen som är gratis till den södra sidan av Livigno, där ni finner ett fantastiskt skidområde kallat Mottolino. Men jag antar att ni som kommer att bo på norra sidan, främst kommer att åka i Carosello 3000-området. Ja, en viss avundsjuka kan du finna hos mig då vi själva inte skall åka ned till Livigno i vinter i alla fall. Men i sommar får vi ta en avstickare under några dagar, på väg till Rivieran.

  6. Oliver skriver:

    Hej igen, ja världen är i bland liten, vi ska bo på själva hotellet.
    Vi får akta oss för alla godsaker,men som krögare är ju inte det enklaste alltid 🙂 + vi har 2 barn som verkligen uppskattar god mat & det italienska köket.
    Vi kommer säkert att prova alla skidorterna, sedan vi har lite olika preferenser i familjen.
    Jag kommer naturligtvis att hälsa dem så gott från er.
    /Oliver

  7. Oliver skriver:

    Hej, jag tänkte att jag skulle skriva till dig, men inte alltid man hinner allt.
    Jo då resan gick bra 17 tim dit & 19 tim hem.
    Hotellet var helt ok och hade bra läge, synd bara att dom hade slutat med pizzerian, så nu var det att gå ut varje kväll för att äta med det gör ju ingenting med tanke på hur centralt vi bodde.
    Jag nämnde dig & din fru för ” svärsonen ” tror jag det var ( han kunde bäst engelska ) men han kom inte på vilka ni var…… ägarinnan såg vi inte mycket till, annat än på morgonen.
    Samma sak gällde bagaren/konditorn som vi inte alls pratade med tyvärr.
    Och i skrivande stund så har jag också fått ett brev från Tyskland ( Göttingen ) där dem menar att jag körde lite för fort 129 km på autobahn så får vi se vad det kommer att kosta ( var visst 100 där )
    Jag hade räknat med ett brev från Schweiz också för där såg jag när det blixtra till, höll ca 130 där, vi får se om det dyker upp något därifrån också.
    Men annars en trevlig resa med fint väder, dock lite för litet liftsystem för vår smak, så jag tvivlar på om vi åker dit igen.
    Mvh
    Oliver

    • lelleswede skriver:

      Hej igen Oliver
      Tack för ditt svar.
      Det var ju tråkigt att de hade slutat med sina goda pizzor, för de var verkligen något att se fram emot när vi kom till Livigno.
      Gällande sonen Fabrizio, så är det han som är konditorn och bakar underbara bakverk. Det var inte illa att du lyckades få en fortkörningsbot i Tyskland.vilket jag aldrig lyckats med….
      Dock både i Italien och Schweiz samt Österike, främst vid vägarbeten i Schweiz samt på italienska landsbygden där det stått några få hus. Lite märkligt med din fortkörningsbot, då rekommenderad hastighet är 130 km/h på Autobahn.
      Jag antar att det var vägarbete eller liknande du råkade ut för? Schweizarna är något långsamma i sin administrativa hantering, räkna med minst två månader innan det dyker upp ett brev med krav på betalning, på svenska.
      Gällande liftsystemen, så antar jag att ni åkte i det norra systemet, Carosello 3000, för det systemet är enligt min mening mindre och med färre liftar. Det södra däremot (Mottolino) har ju byggts ut under de senaste åren och är idag hopbyggt med byn Trepalle som anses vara Europas högst belägna by. I det södra systemet finns också ett antal restauranger på olika nivåer, där det brukar vara trubadurer som underhåller vid fint väder. Ok nu har ni prövat på det och hoppas att er resa gav en mersmak för Italien.
      Med vänliga hälsningar
      Lennart

Välkommen att skriva en kommentar